کانال عمومی و خصوصی تلگرام چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

کانال عمومی و خصوصی تلگرام چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

فهرست مطالب

گاو بنفش: تلگرام یکی از محبوب‌ترین و پر امکانات‌ترین پیامرسان‌ها در فضای سوشال مدیای جهانی است. در تلگرام می‌توانید با راه‌اندازی کانال تولید محتوا کرده و مخاطب جذب نمایید. کانال های تلگرامی به دو دسته خصوصی (private) و عمومی (Public) تقسیم می‌شوند که هر یک برخی مزایا، معایب و کاربردهای خاص خود را دارند. در ادامه به این که کانال عمومی و خصوصی تلگرام چیست؟ چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟ و چگونگی تبدیل کانال عمومی به خصوصی در تلگرام خواهیم پرداخت.

کانال عمومی و خصوصی تلگرام

کانال عمومی و خصوصی تلگرام

تلگرام در کمتر از ۱۰ سال توانست پیشرفت‌های چشمگیری داشته باشد و با ایجاد برخی قابلیت‌ها و امکانات موفق شد که بیش از ۷۰۰ میلیون کاربر جذب کرده و گوی رقابت را از دیگر پلتفرم‌های فعال در این زمینه مثل واتساپ، لاین و … بدزد. این پیامرسان محبوب در گذر زمان امکانات و خدمات بسیار بیشتر و جامع‌تری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

یکی از قابلیت‌های مهم تلگرام در مقایسه با سایر پیامرسان‌ها، ایجاد کانال است. کاربران می‌توانند در تلگرام ۲ نوع کانال ایجاد کرده و به تولید محتوا بپردازند:

  1. کانال خصوصی (private channel)
  2. کانال عمومی (Public channel)

راه‌اندازی کانال در تلگرام روند بسیار ساده و آسانی دارد.

در مقاله زیر آموزش داده‌ایم که چطور در سریع‌ترین زمان بتوانید کانالی مناسب ایجاد نمایید:

آموزش ساخت کانال تلگرام در ۵ مرحله + برخی نکات مهم

کانال تلگرام (telegram channel) بستری است که برای انتشار محتوا کاربرد دارد و اعضای آن نمی‌توانند با هم به صورت مستقیم چت کنند. از این رو می‌توان گفت که کانال های تلگرامی در مقایسه با گروه های تلگرامی جنبه رسمی‌تری دارند.

در حین ایجاد کانال تلگرامی می‌توانید تعیین کنید که کانال خصوصی باشد یا عمومی. اگر نمی‌دانید که کانال عمومی تلگرام با کانال خصوصی چه تفاوتی دارد؟ و کدام یک می‌تواند برای شما بهتر باشد؟ تا انتها با ما همراه باشید تا هر آن چه که لازم است در این زمینه بدانید را خدمتتان بیان کنیم.

کانال عمومی تلگرام چیست؟

کانال عمومی تلگرام بستری است آزاد که در آن کاربران می‌توانند با جست و جوی نام کانال در تلگرام، وارد کانال شده و محتواهای موجود را مشاهده کنند. در این نوع کانال با به اشتراک گذاری محتواها کاربران می‌توانند روی اسم کانال شما کلیک کرده و وارد آن شوند. کانال های عمومی برای افرادی که مشغول تولید محتوا هستند (محتوای علمی، فان، خبری و …) گزینه مناسب‌تری محسوب می‌شود.

در زمان ایجاد کانال عمومی، شما بایستی برای کانال یک لینک اختصاصی تعریف کنید. اگر صاحب یک کسب و کار هستید و سایت اینترنتی دارید، می‌توانید نام کسب و کار یا سایت خود را به عنوان لینک کانال تلگرامی‌تان تعریف کنید تا کاربران در حین جست و جو  شما را راحت‌تر پیدا کنند.

البته در رابطه با راه اندازی کانال عمومی در تلگرام نیز باید به این نکته اشاره کنیم که هر کاربری می‌تواند تنها ۱۰ کانال عمومی ایجاد کند. در یک کانال هم خود شما به عنوان ایجاد کننده کانال می‌توانید آن را مدیریت کنید، هم این که کاربران خاصی را برای این امر تعیین نمایید که در اصطلاح ادمین نامیده می‌شوند.

کانال خصوصی در تلگرام چیست؟

کانال خصوصی در تلگرام چیست؟

نوع خصوصی کانال‌های تلگرامی نیز دقیقا مشابه کانال‌های عمومی هستند، با این تفاوت که تمام کاربران نمی‌توانند وارد آن شده و محتواهای ارسالی را مشاهده کنند، بلکه تنها کاربرانی می‌توانند عضو چنین کانال‌هایی شوند که ادمین (مدیر کانال) اجازه دهد.

کانال های خصوصی در حین جست و جو نیز به کاربران نمایش داده نمی‌شوند. همچنین اگر یکی از اعضا محتوای کانال را به افراد دیگری ارسال کند، افراد دریافت کننده نمی‌توانند با کلیک روی آن وارد کانال شما شوند.

بر خلاف کانال‌های عمومی، شما نمی‌توانید برای کانال خصوصی لینک تعریف کنید، بلکه لینک در حین ایجاد کانال توسط خود تلگرام ساخته می‌شود. این نوع کانال‌ها مخصوص تیم‌ها و شرکت‌هایی هستند که قصد دارند برنامه روزانه خود را در تلگرام منتشر کنند، یادداشت شخصی بنویسند و …

تفاوت کانال عمومی و خصوصی تلگرام:

با این که کانال عمومی و خصوصی تلگرام چیست و چه قابلیت‌ها و کاربردهایی دارند، به صورت جامع آشنا شدید. حال بپردازیم به تفاوت کانال عمومی و خصوصی تلگرام تا بتوانید یک کانال مناسب برای تولید محتوا و جذب مخاطب ایجاد نمایید.

مراحل ساخت و ایجاد یک کانال خصوصی و عمومی، انتشار محتوا در آن‌ها و …. تا حدودی با هم یکی است، اما تفاوت‌های جزئی هم دارند که بهتر است در مورد آن‌ها اطلاعاتی داشته باشید. مثل:

  • حین ساخت کانال خصوصی تلگرام نمی‌توانید لینک اختصاصی تعیین کنید، در حالی که برای کانال های عمومی تلگرام این گونه نیست.
  • کانال های عمومی حین جست و جو به کاربران نمایش داده می‌شوند، اما کانال های خصوصی تلگرامی این گونه نیستند.
  • هر کاربری می‌تواند وارد یک کانال عمومی شده و از محتوای آن استفاده کند، اما در کانال خصوصی این امکان میسر نیست و تنها کاربرانی که مورد تایید ادمین باشند، می‌توانند وارد کانال شوند.
  • برای ورود به کانال عمومی، کافی است که روی یوزرنیم کانال کلیک کنید، اما برای وارد شدن به کانال خصوصی بایستی لینک دعوت داشته باشید.

تبدیل کانال عمومی به خصوصی در تلگرام:

با تفاوت کانال عمومی و خصوصی تلگرام به صورت کامل و جامع آشنا شدید. به این نکته هم باید توجه داشته باشید که در هر زمانی می‌توان کانال عمومی را به خصوصی و کانال خصوصی تلگرام را به یک کانال عمومی تبدیل کنید. برای این کار کافی است که مراحل زیر را دنبال نمایید:

۱- به بخش تنظیمات کانال مراجعه کنید

  • برای این امر در تلگرام نسخه موبایل روی علامت قلم کلیک نمایید
  • در نسخه ویندوز هم کافی است روی علامت ۳ نقطه در بالای صفحه کلیک و گزینه Mannage Channel (مدیریت کانال) را انتخاب کنید
تبدیل کانال عمومی به خصوصی در تلگرام

۲- Channel Type (نوع کانال) را انتخاب کنید

در این بخش نوشته شده که کانال شما عمومی است یا خصوصی! سپس با کلیک روی آن می‌توانید کانال‌تان را به حالت خصوصی یا عمومی در بیاورید.

تبدیل کانال عمومی به خصوصی در تلگرام

در ادامه می‌توانید این مقاله را نیز مطالعه کنید:

۲۰ برنامه مشابه اینستاگرام: بهترین جایگزین اینستاگرام کدام اپلیکیشن است؟

به انتهای مقاله‌ی “کانال عمومی و خصوصی تلگرام چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟” رسیدیم. همان طور که مشاهده کردید، در زمان راه‌اندازی یک کانال تلگرامی می‌توانید نوع آن را خصوصی یا عمومی انتخاب کنید. هر دو نوع قابلیت‌ها و مزایای خاص خودشان را دارند.

نیاز و هدفی که شما از راه‌اندازی یک کانال تلگرامی دارید، تعیین می‌کند که باید کانال خود را خصوصی یا عمومی انتخاب کنید. در بالا به صورت کامل به این که کانال عمومی تلگرام چیست؟ کانال خصوصی تلگرام چیست؟ و این که کانال خصوصی و عمومی که چه تفاوتی با هم دارند؟ آشنا شدید.

اگر سوالی در این زمینه دارید، می‌توانید در بخش نظرات آن را مطرح نمایید تا شما را راهنمایی کنیم.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

6 پاسخ

  1. سلام وقت بخیر من سه چهار ماهه کانال زدم یه شب تمام محتوای کانالم پاک شد نه غیر اخلاقی بود نه چیزی خود کانال هست ولی محتوای کانال نیست امکانش هست هک شده باشم ؟ آخه من گذرواژه دو مرحله و تماس همتا و اینارو بستم ولی بگم آیدیم توی بیو بود ، چی کار کنم برای امنیت کانالم که این جوری نشه

  2. سلام من میخوام کانال عمومی بزنم ولی طوری باشه که مخاطبینم نفهمن ک من کانالو ساختم یعنی آیدی من دیده نشه .. آیا میشه همچین کاری کرد؟

    1. سلام
      بله قاعدتا کسی متوجه نمیشه مگر اینکه اسم ادمین رو توی بایو تلگرام بنویسید یا ایدیشو بزارید.

  3. سلام
    من یه کانال خصوصی در تلگرام طراحی کردم اما برخی از پستام حدود ۵ ویو خورده، دلیل چیست؟ لینک خصوصی اونو هم برای هیچ کس ارسال نکرده ام

      1. عدد کوچکی که در گوشه سمت راست پایین پیام قرار دارد، بیانگر این نیست که چند حساب آن را دیده‌اند، بلکه نشان‌دهنده تعداد دفعاتی است که یک پیام مشاهده شده است. بنابراین حتی اگر در کانال خصوصی تنها هستید، می‌تواند ۲، ۴ یا حتی ۱۰ را نشان دهد، زیرا زمانی که کانالی را باز می‌کنید و به پیام نگاه می‌کنید، موقعیت‌های جداگانه را می‌شمارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید به این مطالب هم علاقمند باشید

خدمات تبلیغ در اینستاگرام

با استفاده از خدمات تبلیغ اینستاگرام، میتونین توی چند روز تعداد فالوورهای پیجتون رو چند برابر کنین. پس همین الان دست به کار بشین

خدمات تبلیغ در تلگرام

بهترین زمان برای تبلیغ در تلگرام همین الانه. داشتن یک کانال تلگرام پربازدید میتونه اوضاع کسب و کارتون رو حسابی زیر و رو کنه